18
Ekim 2018 Perşembe / Bilim ve Siyaset,
Orhan Bursalı
İş Bankası’ndaki
Atatürk hisselerini CHP Gözetiminden- temsiliyetinden alıp Hazine’ye
devredilmesi için yasa bile çıkartmaya gerek yok diyen hukukçular varmış!
Cumhurbaşkanı açıkladı. Kimmiş bu hukukçular, bilmiyoruz ama bol sayıda
danışman hukukçu olduğunu biliyoruz, iktidarın politikalarına hukukça
gerekçeler arayıp sunmak veya fetvalar vermek için... “Fetvaların” hukuki olup
olmadığı önemli değil, bunların “hukuk profu” titri olan birisinin söylemesi
önemli!
İş Bankası nasıl
bir dönemde gündeme geldi?
Kriz döneminde.. ve
devlet büyük iştiraklarının Varlık Fonu altında bir şirkete dönüştürülmesi ve
yönetimin de Cumhurbaşkanına bağlanması sürecinde.
İş Bankası büyük
lokma başlı başına bir Varlık Fonu gibi.
İş Bankası’nın 6
Haziranda değeri 25 milyar olarak açıklandı, ama şüphesiz ki bunun üzerinde..
Ama mesele bunun
ötesinde! İş Bankası’nın iştirakleri var, bunların büyük çoğunluğu veya hepsi
borsada.. 15 kadar.
27 milyar dolarlık değer
2015’da bir
değerlendirme yapılmıştı: İş Bankası ve iştiraklerinin toplam değeri 17 milyar dolar diye. (Dikkat TL
değil!) Geçen üç yıl içinde ne kadar artış oldu bu değerde, birileri hesap
edebilir.
İktidar bunu
portföyüne kattı mı, durdurmayın beni der.
İş Bankası yasasını
bilmiyorum, Atatürk hisselerinin aynı zamanda diğer iştiraklerde de otomatik
pay sahibi midir.. Sanırım değil.
Ama İş Bankası
çoğunluk hisselerine hükmedersen, tüm iştiraklerine de hükmedersin.
Peki yüzde 28
Atatürk hisselerinin Hazine’ye devri, İş Bankası yönetimini otomatik kontrol
etme hakkı vermez.
Hazine, sermaye
artırımına da, İş Bankası Yönetimini ikna etmeden gidemez. Ancak İş Bankası
Sandığı yönetimini ikna ederek veya kendi safına çekerek, yönetimi tamamen
kontrol eder.
Böyle bir çalışması
var mı bilmiyorum. Zor iş.
Hazine’ye
devredilirse hisseler, bu kez borsada kote yüzde 31 hisseyi toplamaya girişerek
çoğunluk hissesini ele geçirmeye çalışır.
Bu durumda en büyük
payları elinde tutanlara özel fiyatlar önerir. Bire beş, bire 10! Hisseler
tavanın da tavanını yapar.
Buna girişirler mi
bilmiyorum.
Bir de yönetime
kayyum atamaya kalkışırlar, mı bunun için ciddi bir gerekçeleri olmalı.. olmalı
mı?
Yani her durumda
mahkemelik bir olay var.
Guguk devleti kanıtı
Miras hukukuna
aykırı, Anayasa’ya aykırı.
Ama biliyoruz ki,
siyaset yasalara ve anayasaya aykırılıkları işine geldiğinde takmaz. Yüksek
yargıdan bahsetmeyin..
Her durumda, eğer
Atatürk hisselerinin CHP’den alınıp Hazine’ye devri şu veya bu şekilde
gerçekleşirse, Türkiye büyük bir guguk devleti olayıyla daha karşı karşıya
kalacaktır..
İktidarın yasallığı
bile tartışmaya açılır.
Ekonomi bu işlere
ne der, bilmiyoruz..
Ama Türkiye’de
delinmeyecek hiç bir şey olmayacağının, bir hukuk ve yasal durumdan
bahsedilemeyeceğinin açık bir örneği olacak.
---
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder