Öne Çıkan Yayın 20 Mart 2012 yazım

Erdoğan’a Askeri Darbe?

Yoo hayır bu kez, başka bir “fantezi”i üzerinde düşünmeye çağırıyorum: Cemaat, denetlemeye başladığı TSK’yı, Erdoğan’a karşı kulla...

8 Mart 2013 Cuma

FATİH PROJESİ VE HAYAL KIRIKLIĞI / ODTÜ 60 ÜNİVERSİTE ARASINDA


CBT sayı  1355, Gündem, 8 Mart 2013
  
Okullarda “çağ atlayan eğitim modeline geçiyoruz” büyük propagandasıyla iktidarın devreye soktuğu “tablet ve akıllı tahta” (Fatih Projesi) üzerine ilginç haberi Can Güleryüzlü imzasıyla (Radikal) okudum. Bakanlık 4 bin öğrenci ve 500 öğretmenle proje üzerine anket yapmış ve “şoke edici sonuçlar” çıkmış. Proje başarıyı arttırmamış (bence önemli ölçüde geriletmiştir!) ve içerik çok zayıfmış. 
Projenin hedefi olan “problem çözme, sorgulama, dili etkin kullanma becerisi”ne katkısı azmış. Bence geriletmiştir de! Araştırmayı bakanlık yaptığı için, kendi projelerini çöpe atacak halleri yok! Sadece “teknoloji okuryazarlık”ta bir sorun yokmuş. Eh bu da normal, çocuklar ellerindeki oyuncakların, hele sınıfta bir dersse bu, her zaman hakkını verir!
Habere bakalım: 
Hedeflenen öncelikli becerilerden sadece ‘teknoloji okuryazarlığı’nda sorun yok; ‘problem çözme’, ‘dili etkili kullanma’, ‘sorgulama’, ‘yaratıcılık’, ‘eleştirel düşünme’, ‘hayat boyu öğrenme’, ‘bilgi okuryazarlığı’, ‘sosyal sorumluluk’ ve ‘takımla çalışma’ becerilerinde ise sonuçlar olumsuz.”
Araştırmayı, Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü yaptırmış. İyi yapmış bence! Attıkları adımın nasıl bir sonuç verdiğini görmek istemek, çok iyi bir şey..
Proje52 okulda başlamıştı. Geçen eğitim yılının ikinci yarısıyla birlikte 17 ilde başlatılan pilot uygulama kapsamında 52 okulda 9. sınıflara 1496 akıllı tahta yerleştirilmiş ve 12 bin civarında tablet dağıtılmıştı. Akıllı tahta ve tabletlerin gönderilmesine karşın sınıflarda bu teknolojinin hayata geçirilmesini sağlayacak kablolama için aylar sonra ihaleye çıkılmıştı. Resmi törenler için bazı sınıflar hızla düzenlenerek ‘tabletli eğitim’ başlatılmıştı. Teknik sorunlar e-içerikler konusunda da ortaya çıkmış; ön hazırlık evresi beş aydan daha kısa bir süre olması nedeniyle z-kitap denilen zenginleştirilmiş içerikli kitaplar, animasyonlar ve benzeri eğitici içerikler yetersiz kalmıştı.. Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın verdiği bilgiye göre 62 bin 800 adet tablet alımı yapıldı ve bunların büyük bölümü lise kademesinin 9. sınıflarına dağıtılıyor. Proje kapsamında şu ana kadar alımı yapılan akıllı tahta sayısı ise 85 bin adet.
Biz dergimizde bu Fatih Projesi’ni işleyemedik. Aslında ABD ve Avrupa’daki uygulamalarından bir dizi sonuç çıkmıştı, bunları derleyip topladık okuduk ama yayına girmedik. Tabletle eğitim çok sorunlu bir alan, öğretmenle birebir ilişkinin yerini tutması olanak dışı. Tabletle eğitimi/öğrenimi sınırlı/kısıtlı alanlarda, öğretmene- derse aktif yardımcı olarak kullanabildiğiniz ölçüde, ondan bir başarı sağlayabilirsiniz. Ama burada da bir sonuç yok..  Görsellik şüphesiz büyük bir nimet, ama görselliğin aynı zamanda metin okumalarını engelleyici ve bıktırıcı bir alışkanlık yarattığını unutursanız, zırcahil çocuklar yetiştirirsiniz. 
Zaten PISA araştırmaları da ülke eğitiminin kötü bir kalitede seyrettiğini ve üstelik hiç bir iyileşme görülmediğini de ortaya koyuyor. Şimdi tabletle eğitim mi nitelik sıçraması yapacak!? Böyle sihirli bir değnek olsaydı, bunu kendi deneyimlerimizle biz mi keşfedecektik! Unutmayın ki, tablet- bilgisayar gibi elektronik aygıtlarla eğitim, dünyanın en gelişmiş ülkelerinde yıllardır test ediliyor..
Yorum gerektirmeyen bir tablet ve Fatih Projesi dramı ile karşı karşıyayız..

ODTÜ “60 ÜNİVERSİTESİ ARASINDA”

ODTÜ, Times Higher Education tarafından yapılan “World Reputation Rankings 2013” sıralamasında dünyanın en ünlü 60 üniversitesi arasında gösterildi. Top Universities by Reputation (En Ünlü Üniversiteler) sıralamasında yerini yükseltmiş. Bu sıralama, 17.000 akademisyenin katılımıyla Mart – Nisan 2012 aylarında yapılan “Thomson Reuters’ 2012 Academic Reputation Survey” anketine dayanıyor. Haberin ayrıntısı şöyle:
Anket, farklı coğrafi bölgeleri ve akademik disiplinleri temsil etmek üzere Times Higher Education ve Thomson Reuters tarafından 144 ülkeden seçilen deneyimli (ortalama çalışma süresi 17 yıl) ve bilimsel yayınlarıyla tanınan akademisyenlere gönderilmiştir. Dünyanın en güçlü 100 üniversite markasını belirleme amacını taşıyan ankette, katılımcılardan hem eğitim hem araştırma alanında “mükemmel” olarak tanımladıkları en fazla 15 üniversiteyi seçmeleri istenmiş. Ankette katılımcılara, En başarılı mezununuzun lisansüstü eğitim için hangi üniversiteye gitmesini önerirsiniz?gibi sorular yöneltilmiş... ODTÜ, geçen yıl Mart ayındaki sıralamada, listesine giren ilk ve tek Türk üniversitesi olmuş ve 91-100 bandında yer almıştı. Bu yıl da listeye Türkiye’den giren tek üniversite olan ODTÜ, listedeki yerini geçen yıla göre yaklaşık 40 basamak yükseltmiş.”
Listesinin üst sıralarında beklendiği gibi ABD, İngiltere, Japonya ve Avustralya üniversiteleri yer alıyor. “İtalya, İspanya, Hindistan, Avusturya, İrlanda, Yunanistan, Danimarka, Portekiz, Norveç ve Meksika gibi birçok ülke” listeye girememiş.
ODTÜ’yü tebrik eder, ODTÜ’lülerin gururunu paylaşırım..
Gelecek Cuma yeniden birlikte olmak dileğiyle…

2 yorum:

  1. ODTU icin kuskusuz gurur verici bir durum. Ben de ODTU mezunuyum ama olayi perspektifi icinde degerlendirip abartmamak gerektigi kanisindayim. Web sitesine bakarsaniz, "reputation ranking" Dunya universite siralamasindan bozma, oznel bir degerlendirme olup "sempati guzeli" kivaminda bir siralamadir. Ayni sitenin akademik performansa dayali asil degerlendirmesi olan Dunyadaki ilk 200 universite siralamasinda Turkiye'den bir universite yer almamaktadir.

    Ilker Dincer

    YanıtlaSil
  2. Teknoloji üretebilenlerin "refah toplumları", satın alanlarında "geri kalmış toplumlar" olduğu açıktır: http://bit.ly/WUExKu
    Bazı örneklerden yola çıkarak yaratıcılık ve sorgulama konusu: http://bit.ly/VxaDLP
    Saygılarımla,

    YanıtlaSil