Öne Çıkan Yayın 20 Mart 2012 yazım

Erdoğan’a Askeri Darbe?

Yoo hayır bu kez, başka bir “fantezi”i üzerinde düşünmeye çağırıyorum: Cemaat, denetlemeye başladığı TSK’yı, Erdoğan’a karşı kulla...

25 Mayıs 2012 Cuma

Üniversite Rektörlük Seçimleri Üzerine.. Öğretim Üyeleri Ne Düşünüyor?


CBT Gündem, sayı 1314, 25 Mayıs 2012
Haziran ve Temmuz ayları içinde 44 üniversitede rektörlük seçimleri yapılacak.. Pardon, rektörlük atamaları yapılacak.. Üniversite elemanı sanacak ki, ben oy kullandım, kimin rektör olacağını belirledim. Sonra bakacak ki, yahu biz buna oy vermedik, buda nereden başımıza geldi! Kendilerinin seçtiği en çok oyu almış rektörlerin yerine, daha aşağı sıralarda bulunan, belki de 1 veya 2 oy almış kişiler tepelerine rektör olarak atanmış!
  Yıllardır bu oyun oynanıyor. Ana oyuncuların bilimle ilgisi yok, hepsi siyasi: YÖK hükümetin memur kuruluşu, Çankaya onaylayıcı, ikisi ortak çalışıyor bu atamalarda..
Affetsinler, ama ortalıktaki bu körebe oyunun adını açıkça koymaktan alınmayalım. Oy kullanan üniversite elemanları bu oyundan sıkılmadılar mı; bu oyunun aleti olduklarını düşünmüyorlar mı? Oyundan çekilseler, bu kötü, ahlaksız oylama sistemi çökecek, onu ayakta tutan, tamamen oy verenler! Sistemi demokratik bir sistemle değiştirmek için kıllarını kıpırdatmıyorlar.. Şüphesiz bunun pek çok nedeni vardır, bunların hiç biriyle ilgilenmiyorum burada!
Yok hayır, bu sisteme karşı çıkanlar da var, üniversitelerde örgütlü dernekler ve onların yılmaz doğrucu davutları! Inönü üniversitesinden Van Üniversitesine, Akdeniz’den Ege Üniversitesine kadar 12 akademik dernek, geçen ay Ankara’da toplandı ve yayınladığı ilkeleri benimseyen rektör adaylarını destekleyeceğini açıkladı.
Bildirilerinden: “En fazla oyu almaması durumunda rektör adaylığından çekileceğini ilan eden adaylara işaret edilmelidir. Atama ve yükseltmelerde tek ölçüt bilimsel liyakattır. Atama ve yükseltmelerde bilimsel liyakat dışında ölçütlerin kullanılması, gerici kadrolaşmanın önünü açmakta bilimsel saygınlığı zedelemektedir. Korkular ve süreklileşmiş nicelik baskısı altında bilim yapılamaz."
Akdeniz Üniversitesi’nden Hayrettin Ökçesiz ve arkadaşlarının ise daha kapsamlı ve radikal bir rektörlük seçim bildirgesi var. Ökçesiz, bu tutumun ana hatlarını dergimizdeki köşesinde bugün de duyuruyor:
Değerli Rektör adayları, Atatürkçüyseniz, solcuysanız, demokratsanız, özgürlükçüyseniz, üniversite değerlerine bağlıysanız, bunlardan en az biriyseniz YÖK’e “mülakat”a gitmeyeceğinizi ülke kamuoyuna duyurunuz..”
EGE ÜNİVERSİTESİNDE ANKET
Ege Öğretim Elemanları Derneği (EGÖDER) de geçen ay Ege Üniversitesindeki öğretim elemanları arasında rektörlük seçimlerinde düşüncelerini öğrenmek için bir anket düzenledi. 357 öğretim üyesi ankete katıldı. Anketin özet değerlendirmesi: “Öğretim üyeleri seçimlerin boykot edilmesine çok taraftar olmasalar da, mevcut sistemi onaylamıyor ve en çok oyu almadıkları durumunda adayların yarıştan çekileceği konusunda söz vermelerini talep ediyor.”
Prof. Ferhan G. Sağınüniversiteler mevcut seçim kandırmacasına karşın henüz üniversiter kimliğin getirdiği eleştirel yaklaşımı bir bütün olarak uygulayamıyorl ve topluma örnek olacak bir aydın cesaretini henüz gösteremiyor,” diyor.
Elektronik ortamda uygulanan ankete yanıt verme oranı, kadın akamedisyenler arasında yüzde 43,8 (154 kişi) ve erkek akademisyenler arasında ise yüzde 56,3 (198 kişi). Bunların yüzde 80,5’i öğretim görevlisi, yüzde 9.i’i araştırma görevlisi. Öğretim görevlisi ise yüzde 7.4
 Mevcut rektör belirleme sistemi uygundur” sorusuna, yüzde 67.3 kesinlikle katılmıyorum, yüzde 24.8’i katılmıyorum, yanıtını vermiş. Kesinlikle katılıyorum diyenlerin oranı ise yüzde 2,9: Anlaşılan YÖK listesi ve Çankaya atamaları da bunların arasından yapılacak!
Mevcut rektör belirleme sisteminde, öğretim üyelerinin oylarıyla rektörler belirlenmeli: Yüzde 75,5 evet diyor.
Cumhurbaşkanının, YÖK’ün sunduğu liste içinde rektör atamasına hayır diyerlerin oranı da: Yüzde 86,7!
Daha az oy alan bir adayın Cumhurbaşkanı tarafından rektör atanmasına ise yüzde 96’ı “Antidemokratik, adaletsiz, olumsuz etkilenirim, motivasyonunun azalır” diyor!
Rektörün yetkilerine ise yüzde 42,8 kısıtlanmalı, yüzde 39,8 yeterlidir diyor..
Rektörlerin üst üste 1 dönem rektörlük yapmasını isteyenler yüzde 36,8; 2 dönem: 56,5
Rektör belirleme sistemi üzerine görüşler: Yüzde 82,4 seçimle belirlensin, yüzde 94.1 Cumhurbaşkanı en yüksek oy alanı atasın..
Seçimlerde ise öğretim üye ve elemanları oy kullansın: yüzde 74; üniversitede çalışan herkes oy kullansın diyerler (çalışanlar belli oranda öğrenciler koşuluyla) yüzde 27.
Başka sonuçlar da var, onlar da haftaya..
Acaba Cumhurbaşkanı Gül için, öğretim elemanlarının bu eğilimleri bir anlam ifade eder mi?
***
Malatya rektör seçimleri üzerine bir not: “İktidar ve rant hırsı gözlerini öyle bir döndürdü ki şimdi örneğin bizde tam bir tarikatlar savaşı yaşanıyor. Rektör Cemil Çelik tarafından atanan dekan başka bir tarikatın adamı olarak onun kuyusunu kazıyor…
Ve bir resim:

Rektör, Malatyalı iş adamı Mahmut Çalık’a verdiği onur doktorasından hemen sonra teşekkürlerini böyle sundu.. Kaynak: www.malatyatime.com
***
Gelecek Cuma yeniden birlikte olmak dileğiyle..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder