14
Ocak 2019 Pazartesi / Bilim ve Siyaset Cumhuriyet
Çocukları,
ülkemiz insanlarının hayatta en değer
verdikleri varlıkları.
Çocuklarının
bu nedenle iyi eğitim almalarını sağlamak en önemli “aile görevleri”nden biri.
Neden
böyle, diye sormak gereksiz. Öncelikle evrimsel bir nedeni var, insanların,
ailenin, özetle neslin dünya üzerindeki varlıklarının sürekliliğini sağlıyor
çocuklar. Soyun devamı, insanların istençlerinden bağımsız olarak, canlıların
en temel güdüsü. Bu genel güdü, şüphesiz ifadesini birey temelinde buluyor,
neslin devamı için “aileler- her türlü canlı”, bebekleri koruma, besleme,
yetiştirme ve ayakları üzerinde duruncaya kadar destekleme evrimsel görevlerini
yerine getiriyorlar.
İnsan
toplumsallaşınca bir de buna başta mal mülk olarak her türlü “mülkiyet”
ekleniyor.. İnsan toplayıcı ve
biriktirici bir yaratık.. Bunları beraberinde mezara götürecek durumu
olmadığı için, biriktirdiklerinin koruyuculuğunu, sürdürücülüğünü öncelikle
kendi çocuklarına bırakıyor.
Toplumsal
yaşam, çocukların çok iyi, dahası ana babasından bile daha iyi bir “evlat” yetiştirme zorunluluğunu
dayatıyor, bu aynı zamanda toplumsal itibarla - saygınlıkla da ilişkili. “Çocuğum benden daha iyi olsun, beni aşsın”
genel tutumun – düşüncenin kökeninde, çocukların hem hayata çok daha iyi –
başarıyla tutunabilmeleri hem kendisine bırakılanları maddi ve manevi her türlü
“şeyi” sahiplenerek - koruyarak sürdürmeleri, veya “ben yapamadım bari çocuğum yapsın” temel öğretisi yatıyor.
İki çocuk 2 milyon
“Aileler iyi eğitim için yurtdışına bile
göçüyorlar” konusunda girmek için, başladım, bakın nelere saptık!
Evet,
ülkemizde kötü bir eğitim var, biraz daha iyi eğitim için adı iyi okullara
çıkmışları kazanabilmek için de zorlu bir mücadele var, çünkü talep fazla.
Geliri yerinde laik kesimin aileleri çocuklarına iktidarın müfredat
dayatmalarından ve imam hatipleştirmelerden kötü eğitimden hoşnut değil.
Özel
okullar var, epey pahalı. En sıradanı 15 binden başlıyor en başarılısı 130 bin
TL’ye kadar çıkıyor.
Ortalama
yıllık eğitim masraflarını yıllık (yemek, yol, ekstra etüd vb) 60 bin TL’den
hesaplarsak, ortaokul ve lise, 8 yıl x 60 = 480, 500 bin TL yapar. İlk öğretim
+ üniversite ile 1 milyona yaklaşır. İki
çocuk 2 milyon!
Şüphesiz
bu sadece masrafın eğitim boyutu. Üniversiteyi iyi bitirmiş bir gencin toplam
23 yıllık maliyetinin hesabı yok.
Ülkemizde
yaşanan, özellikle de üniversitede, özel okullarda iyi eğitim almış gençlerin
Avrupa ve ABD’ye göç etmesinin maliyeti
için bir rakam uçuşturuldu 240 milyar $. Ülkelerin tartışmasız en önemli
zenginlikleri beyinlerin göçü..
Düşününce
bu hesabın içinde, iyi yetişmiş bir gencin toplam maliyeti, gittiği ülkeye
hayat boyu katacağı – üreteceği katma değeri ve ülkesinin de kaybedeceği değeri
anlatıyor. Bu belki 5 yıllık toplam bir hesaptır.
Girişimciler de gidiyor.
Amerika’nın
Sesi Radyosunda yayınlanan bir araştırma haberinde, oradaki Türk dernek vb yetkilileri diyorlar ki, bir Türk işadamı
E- 5 vizesine 500 bin dolar ödeyip, kendine, eşine çocuklarına, yaptığı
yatırım karşılığında, Green Card alıyor. 500 bin dolarlık yatırımı beş sene
sonra geri alıyor. Bu arada çocukları Green Card sahibi oldukları için çok daha
uygun şartlarda eğitim alıyor.
Göçlerde büyük artış olmuş geçen yıl. ABD’ye
gidiş gerekçeleri “çocuklarımızın geleceği için”. Ülkedeki
kutuplaşma ve ekonomik istikrarsızlık cabası.
Yazıyı sözün başıyla bağlayalım: Çocuklar
“Temel içgüdü”.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder