13
ocak 2019 Pazar / Bilim ve Siyaset
Dünyada
oto üretiminde yarış için 300 mia$’lık harcama
Otomobil hala büyük
bir statü simgesi. Geliriniz arttıkça bu simge, en pahalı arabalara doğru
tırmanışa geçiyor. Geçenlerde TV’deki bir uzmanın bilgi aktarımında, “sedan”
tipi arabaların satışı birinci sırada iken, şimdi kentlerde özellikle “SUV”
(dört çeker) arabaların satışı neredeyse ilk sırada.
Araba bir bela olduğu
gibi, ekonomiyi, devlet gelirlerini besleyen ana kaynaklardan biri.. Biz
arabaları sattık, neredeyse 4 yıl oldu, alır mıyız yeniden bilmiyoruz, yaşam
değişikliğine bağlı, ama tutumumuz negatif. İnsanlara da arabaları satın
diyoruz hep.. İhtiyacınız, veya zorunlu olduğunda kiralarsınız.
5
Babayiğite görev
Biliyorsunuz iktidar
yerli araba diye tutturdu ve çağırdığı 5 şirketi adeta yerli araba üretimi için
görevlendirdi.
Yüksek teknoloji
olacak ve hepsi yerli olacak, böyle bir şey yok zaten yeryüzünde.. Hele dünyada
şirketlerin ülkelerin durmadan geliştirilmesi için yüz milyonlarca dolar
harcadığı ve büyük bir bilgi birikimine sahip olduğu ülkeleri yakalamak, zaten
çok çok zor.
Dünya elektrikli araba üretimine yöneldi, yeni
teknoloji olarak. Elektrikli araba
üretimi için ne kadar ARGE ayrıldı biliyor musunuz? Önümdeki grafiklere
bakıyorum, korkunç rakamlar. Mesela en büyük 29 oto üreticisi 300 milyar $
harcama yapacak (http://graphics.reuters.com/AUTOS-INVESTMENT-ELECTRIC/010081ZB3HD/index.html)
Vurursanız şirket başına 10 milyar dolar düşüyor.
Almany> 140 mia$
Çin > 57
milyar
ABD > 39
Japonya> 24
G. Kore> 20
....
En büyük atılımı
Almanya ve Çin yapıyor. Sadece VW akü alımı için 57 milyar dolar harcayacak, e-
araba gelişimi için de 34 milyar. Audi için 50 elektrikli ve 30 hibrit model
üretecekler, 2025’e kadar. Çin ise 135 milyar dolarlık satın alım desteği
verecek. Almanlarla da işbirliği yapıyorlar.
Elektrikli arabalar,
toplam arabaların henüz yüzde 2-3’ünü oluşturuyor. Düşünün pazarın büyüklüğünü.
5
Babayitik
Neredeler bizimkiler? 5 Babayiğit şirketten
birinden sızan özel haber şuydu: Bakanlıkla görüşmüşler destek için, bütçemizde
buna ayrılmış para yok yanıtını almışlar. Alman devleti ise böyle
iddialı proje için Mercedes ve VW’a milyarlarca Avro destek çıkmış durumda.
Çin’i hiç saymıyorum. Diğer ülkeleri de.
5 şirketi toplasanız
piyasa değeri üzerinden bir VW ARGE harcaması yapmaz. Bugüne kadar ne yapıldı?
Proje nerede tökezleniyor? Pil geliştirmek, motor geliştirmek, şasi geliştirmek
vb... Ve üstelik “milli” geliştirmek?!
İktidar bastırsa
bile, sadece “yerli insana satılacak “araba” ürettirir. Ortada dünyadaki büyük
meydan okuma ile rekabet edecek ne para var ortada ne de yeterli bilgi.
Bir dostum “5 baba
yitik” diye nitelendirdi.
İktidar 3 yılda yapıla.. hedefi koydu. Bilenler,
böyle
bir iş en az 10 yıl sürer diye gerçekçi davrandı, o da, gerekli destek
verilir ve büyük bir hızla çalışılırsa.. Yüksek teknoloji, öyle yap deyince
yapılan bir şey değil..
Ayrıca şu da var: Bir
yandan da sürücüsüz araba üretimi için de büyük yatırımlarla çalışmaları
sürdürüyor ABD ve Alman şirketleri!
NOT: Geriye beyin göçü mümkün mü, başlıklı
yazıya yurtdışından mesajlar var. Hemen hepsi olumsuz. Bir bilim insanımız,
“bir çağrı yapalım, okullarda evrim üzerine dersler, evrim başlığı altında
konsun, bunun çağımızın en önemli bilimsel gelişmelerden biri olduğu
öğrencilere anlatılsın (İran gibi en azından). Ve akademisyenlere düşünce
açıklama özgürlüğü sözü verilsin!”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder