Önceki gün Hilton’da Genç Pediatristler Kongresi vardı. Kongre çantalarına giren Aziz
Sancar ve Nobel Ödülü Öyküsü kitabının imzasında bulundum. Hepsi aslan
gibi genç kızlar-erkekler! Cumhuriyet’in zımba gibi çocukları! Hepsi Türkiye’yi
yarına, geleceği taşıyacak ana güç, ülkenin ana güçlerinden; her ne kadar
sandıktan çağdaş bir iktidar çıkarmaya güçleri yetmiyorsa da! Sandıktan çıkan ise
nüfus kalabalığı!
Sohbet ettik şüphesiz..Yenilenmiş ve
umudu artmış olarak ayrıldım; çıkışta ön tarafta bir modern metro vagonu
sergileniyordu.
İki gün önce bir gazetede çıkan haberi
anımsadım. 10. Kalkınma Planı çerçevesinde demiryolları 25 bin km uzunluğa
çıkacak. Ulaştırma Bakanlığı çok yüksek hızlı tren hattı, 5 bin yeni metro
aracı için yatırım yapacak.
Her ikisi de yüksek teknoloji- bilgi
içeriyor. 5 bin araç!
Nereden
alıyoruz?
Nereden alınacak ve kaç yüz milyon TL
ödenecek? İstanbul’daki vagonların tamamı İspanyol
ve Güney Kore. İstanbul’da metro
için ilk kazmayı vurduktan bu yana on yıllar geçti. Büyük şehirlerimizde hızla
yayılıyor. Yüksek hız trenleri de. Ve çoğunu ithal ediyoruz. Bugüne kadar
vagonlara ne kadar para ödedik?
Türkiye Vagon Sanayi şirketimiz var. Normal
trenler için yolcu vagonları üretiyor ve ithal vagonların da bakım onarımını
yapıyor. Bursa belediyesinin desteğiyle bir şirket (Durmazlar) tramvay ve metro
vagonu üretmeye başlamış, yarı fiyatına.
Haber: İstanbul'da,
Üsküdar ile Çekmeköy arasında ulaşımın süresini 27 dakikaya indirecek
Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy metro hattının İspanya'da
üretilen vagonlarından ikisi daha tırlardan alınarak dev vinçlerle raylara
yerleştirildi.
İzmir metrosu için Çin’de yapılan 85 vagon bu yıl geleceği
belirtiliyor. Gayrettepe'den
İstanbul Havalimanı'na gidecek raylı sistemin ihale bedeli bir milyar euro. Kim
kazanacak dersiniz? İstanbul’daki tüm metro vagonlar ithal.
Sadece bir örnek üzerinde duruyorum.
Hızlı trenler yüksek teknoloji gerekiyor. Kaliteli metro vagonu üretimi de.
Dolayısıyla dünyanın dört bir tarafından yüksek teknoloji mal ve hizmetleri
satın alıyoruz.
Türkiye
ARGE 6 milyar, Volkwagen 15 milyar
Ülkede bunu merkezi olarak teşvik edecek
bir proje ve programlama yok. Türkiye’nin ARGE’ye, özel ve kamu, yıllık
harcadığı para 6 milyar $. Sadece Volkswagen şirketinin yılda harcadığı ise 15
milyar $ (www.herkesebilimteknoloji.com/ )
15
yıldır iktidardalar. Ülkenin dışa olan büyük ölçekli mal ve hizmetlerde, orta
ve yüksek teknolojide bağımlılığını azaltacak, üretimi burada kuracak,
Türkiye’nin beyin ve yetenek gücünü burada gerçekleştirecek bir politikaları
yok. Pardon, var da lafta! (Son bir teşvik var, onu sonra yazacağım)
Nedeni
ne sizce? Özellikle kamu kurumlarının ithalatında kurulan mekanizmalar, iktidara özellikle siyasetin finansmanı
için önemli paylar yaratıyor. En azından yüzde 10! Alım satım hızlı olur,
hemen olur, payı hemen alınır. İyi bir tüccar kısa yoldan bu yolla milyarları
istifler. Ülkede iktidarda iyi tüccarlar oturuyor!
Ne yani, programlar koyacak, “yılda 200 vagon garantili alımlı, yüksek
teknoloji hızlı tren- metro vagonları üretimi için gerçekleştirilecek proje
için ihayleye çıkıyoruz, veya şu şu şirketleri ortaklığa davet ediyoruz”
diyecek.. Ay ne kadar zor iş.. ve bizim
kazancımız ne olacak buradan!?
Veya ithal edilen, mesela önemli ölçüde
kimya sanayini ilgilendiren ürünlerin mümkün olanı burada üretecek ARGE
teşvikleri ve satın alma garantileri verecek.. (İthalat 32 milyar %, ihracat 18
milyar $, açık 14 milyar)
Milyar
dolarlar taşa toprağa!
İnşaat –yüksek bina- patlaması var.
Yüksek teknoloji gerektiren asansörler burada mı yapılıyor sanıyorsunuz?
Yazmıştım: Türkiye’nin ihracatında ve
imalatında yüksek teknolojinin payı komik vaziyette: Yüzde 3’ün altında..
RTE’nin 100 öyküsü var, hepsi inşaat
üzerine! Taşa toprağa alayı! Değer ve para üretmeyen..
Rahmi
Koç
durmadan yazdıklarımı doğruluyor: yatırımlar taşa toprağa gitti.. rekabette 7-8
yıl yerimizde saydık.
Paralar aktı, nereye AVM’lere (350 kadar,
dış tüketim mabetleri) yollara, köprülere..
Dolarları
bozdurun
(ki onları da yiyip bitirelim!, köprüyü dolarla ödeyeceğiz!)
Türkiye’yi de batırdınız!
5 Aralık Pazartesi / Bilim ve Siyaset – Cumhuriyet
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder