Ve Eğitimdeki
Feci Duruma Devam..
Cumhuriyet Bilim ve Teknoloji dergimizin
1300.sayısını elinizde tutuyorsunuz. 26.cı yıla girdik. Az buz değil, ben bu
dergiyle büyüdüm neredeyse. Lise ve üniversitede öğrenciyken dergimizle
tanışanlar bugün önemli yerdeler, işadamı, önemli yönetici.. Kıbrıs Cumhurbaşkanı da oldular (Mehmet Ali Talat gibi; ODTÜ’deyken
dergimizin okuruydu!). Cumhurbaşkanı Gül
de dergimizi izliyor mu bilmiyorum, ama umuyorum.. Neyse biz kendi kendimize
hem yaş günümüzü hem de 1300.sayımızı kutlayalım.
İlginç bir şekilde, 1300. Sayımız yaklaşık yaş
günümüze denk geldi. Bugün 17 şubat, ilk sayımızı da 1986 22 Şubatında
yayımlamıştık. Bugün 21 Şubat olsaydı bilim için “ilahi işaret” diyecektim!
Herhalde 21 şubat ile bugünkü gibi tam sayılı bir CBT denk düşmeyebilir, veya
10 bin yıl sonraya denk düşebilir (matematikçiler bunu hesap eder..)
Dergimiz, bilim, teknoloji, bilim ve teknoloji
politikaları, düşünce, eğitim, üniversite ve bütün bu alanları kapsayan bir
“ileri düşünce” ve tartışma dergisi olarak, biliyorum ki geniş kesimlerce kabul
gördü. Bu pencereden Türkiye ve dünyaya bakış, herkes için yenilik içeriyor,
ksinlikle!
Bu nedenle, okurlarımızın hepsini, a) e-posta
adreslerindeki ve twitterlarındaki vb dergimizi okumama- tanımama- bilmeme gibi
bir durumda olduklarını sandıkları ilişkili adreslerine tanıtım ve duyuru
yapmak görevine davet ediyorum J.
CBT‘yi her hafta izlememek, önemli bir eksikliktir!
1000.sayımızda Kongre düzenlemiştik. Daha dündü!
Hayret ki hayret, bininci sayının üzerine, yüzde 33.3’lük bir zaman daha
binmiş!
Bu kongreleri her yıl tematik olarak yapsak
diyorum.. Ancak büyük bir dinleyici izleyici kitlesiyle birlikte olursa..
Önerilere açığız..
***
EĞİTİMDE
GERİLİĞİN BELGESİ
OECD eğitim konusunda yeni bir çalışma yayımladı.
Bu kez fırsat eşitsizliği açısından eğitime baktı, ülkeleri araştırdı, yeterli
eğitim alamayan kitlelerin oranlarına baktı, bu eşitsizliğin maliyetini
hesapladı, önerilerde bulundu! Bizim Milli Eğitim Bakanlığı ve Başbakan
“eğitime çağ atlatmak” için okullara tableti elektroniği sokuyor ya! Aslında
eğitime kafanın, beynin, akıllı çözümlerin vb sokulması gerektiğini, aşağıda
tablo net olarak gösteriyor.
OECD raporuna göre, ülkelerde ve ülkeler arasında büyük bir fırsat
eşitsizliği var. Nüfusun toplam eğitim düzeyini yukarılara çekemeyenler
arasında sonuncuyuz. Nüfusun içinde çok büyük bir kitlemiz, yaş guruplarına
göre, artık temel eğitim sayılan ortaokul ve dengi gibi ikinci basamak eğitimi
almamış oldukları görülüyor.
25- 34 yaş arası yaş gurubunda, birinci, OECD ortalamasında sonuncu
(Türkiye) olmak üzere, ikinci
basamak okulu bitirmeyenlerin oranlarına bakın:
Kore %2
OECD %19
Türkiye %58
Her öğrenciye tablet dağıtmak önemli değil. Yukarıdaki tabloyu nasıl
tersine çevireceksiniz, buna kafa yorun ve çözümler geliştirin. Türkiye’nin
kültür ve ekonomi olarak gelişmesi, tamamen buna bağlı!
OECD diyor ki, okullar arasında büyük nitelik farkı var. Dezavantajlı
okullara daha fazla yatırımlar yapmalı, herkese eşit şans vermenin yolları
aranmalı ve uygulanmalı. Günümüz
ekonomi dünyasının istediği niteliklere uygun eğitimi almak zorunda ve
öğrenciler temel becerilere sahip olamıyor..
OECD ortalamasına göre her beş öğrenciden biri eğitim sisteminin dışında
kalıyor. Orta eğitimi tamamlamadan sistem dışı kalanların oranı da değişik, Kore’de
yüzde 2 iken, Türkiye’de yüzde 58.. 24-64 yaş arası bu oran daha da artıyor
(Bknz Tabloya).. Bu kadar erken eğitimi terketmek bugünün iş piyasasında
gerekli becerilerden de yoksun kalmak demek.
Okulları terkedenlerin genellikle yoksul veya göçmen ailelerin veya ana
babaları en az eğitim alan çocukları olduğu görülüyor.. Bazı ülkelerde okullar
ücretli oluyor ve aileler bunu karşılayamıyor.
Eşitliği geliştirmek için öneriler var.. Bunlar arasında, ilköğretimde
özellikle sınıfta kalmayı kaldırmak var. Sınıf tekranının hem maliyeti yüksek
hem verimli değil.. Sınıf tekrarının ilk ve ikinci basamak için maliyeti,
eğitim için yıllık harcamanın yüzde 10’u. Ayrıca sınıf tekrarı çocuğu incitiyor ve başarıyı
arttırmıyor. Ülkeler giderek daha çok sayıda ailelere eğitim için mali yardımı
arttırıyor. Özellikle okul öncesi ve ilköğretimde.. Öğrencileri öğrenimlerini tamamlamak
için cesaretlendirin diyor rapor. .. Ortaeğitimde eğitsel kurslar, yaz kursları
vb ile eğitimin kalitesini artırmak gerekiyor. Ayrıca iş odaklı eğitim vermeyi
de öneriyor.
Şu öğrencilere tablet meselesini daha geniş boyutuyla ele alacağız…
Gelecek Cumartesi yeniden birlikte olacağız..
Grafik: Ülke
nüfusunda orta eğitimini
tamamlamayanların
25-34 ve
25-64 yaş
grupları içindeki yüzdeleri (2009)
ÜLKELER
|
YAŞ GURUPLARI İÇİNDE %
|
|
25-64
|
25-34
|
|
Kore
|
20
|
2
|
Slovak Cum.
|
9
|
5
|
Çek Cum.i
|
9
|
6
|
Polonya
|
12
|
7
|
Slovenya
|
17
|
7
|
Kanada
|
12
|
8
|
İsveç
|
14
|
9
|
Finlandiya
|
18
|
10
|
İsviçre
|
13
|
10
|
Avusturdya
|
18
|
12
|
ABD
|
11
|
12
|
Israel
|
18
|
13
|
Estonya
|
11
|
14
|
Almanya
|
15
|
14
|
Macaristan
|
19
|
14
|
Irlanda
|
28
|
14
|
Danimarka
|
24
|
14
|
Şili
|
31
|
14
|
Fransa
|
30
|
16
|
Lüksembrg
|
23
|
16
|
Norveç
|
19
|
16
|
Belçika
|
29
|
17
|
Avustralya
|
29
|
17
|
Hollanda
|
27
|
18
|
İngiltere
|
26
|
18
|
OECD
Ortalama
|
27
|
19
|
Yeni Zelanda
|
28
|
21
|
Yunanistan
|
39
|
25
|
İtalya
|
46
|
30
|
Izlanda
|
34
|
30
|
İspanya
|
48
|
36
|
Portekiz
|
70
|
52
|
Meksika
|
65
|
58
|
TÜRKİYE
|
69
|
58
|
Kaynak: OECD (2011), Education at a
Glance 2011: OECD Indicators, OECD, Paris.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder